Natascha van Limpt

Hallo iedereen!
Met trots kan ik jullie het allereerste interview op onze blog laten zien!
Ook wil ik iedereen bedanken die zich spontaan heeft aangeboden om een interview te laten afnemen, ik stuur jullie allemaal zo snel mogelijk een persoonlijk bericht op Facebook!

Het eerste korte interview die ik heb afgenomen is met Natascha van Limpt, schrijfster van Luotisade. Veel leesplezier en bedankt Natascha voor dit leuke interview!


1) Je boek ‘Luotisade’ gaat over een spannende reis naar een onbekend land. Zou je zelf meegaan met het hoofdpersonage op dit avontuur, waarom wel/niet?
Een leuke, maar ook lastige vraag! De avonturier in mij schreeuwt direct ‘ja’. Soms wens ik dat ik in de tijd van de ontdekkingsreizigers was geboren en mee kon gaan op allerlei expedities. Oude ruïnes bekijken, door een prachtige natuur trekken en nieuwe diersoorten ontdekken – het lijkt me stuk voor stuk geweldig en dat is ook precies wat mijn hoofdpersonage gaat doen.
Ik weet echter ook zeker dat ik slecht tegen de ontberingen zal kunnen. Geen toilet waar je heen kunt, iedere avond een karig maal en een overnachten in een tentje dat tegen geen beest bestand is. Mijn personages trekken het meest gevreesde woud van heel Luotisade in, waar bloeddorstige wezens best een hapje mensenvlees lusten. Hmm, dat trauma zou ik mijzelf toch niet aan willen doen!

2) Luotisade, een woord dat ik persoonlijk nog nooit heb gehoord. Heeft het een onderliggende betekenis? Wanneer wist je dat dit de titel van je debuutroman ging worden?
Nadat ik samen met mijn broertje een verhaallijn had verzonnen, hebben we samen een kaart gemaakt en zo het land Luotisade geschapen. Veel namen zogen we gewoon uit ons duim, maar ik heb ook mijn playlist doorgescrold en stuitte toen op verschillende Finse nummers en bands, die ik daarna heb gebruikt voor de monsters, de plaatsnamen … en ook de naam van het land! Luotisade is een liedje van de Finse band Uniklubi en pas later heb ik eens opgezocht wat het betekende. Ik ontdekte dat het een vertaling voor ‘een regen van kogels’ was. Gezien er in Luotisade oorlog op handen is, vond ik dat best een passende naam!

Eigenlijk is Luotisade de titel van een trilogie. Het eerste deel zal “de Verdoemenis” heten, maar tot nu toe wordt het als Luotisade gecommuniceerd door de uitgeverij en dat heb ik maar overgenomen. De eerste titel van het boek was “Het medaillon”, maar toen ik besefte dat het medaillon pas in het tweede boek een grotere rol zou gaan spelen, heb ik de titel veranderd nog voordat ik het naar de uitgeverij stuurde.

3) Soms plaats je fanfictions en fictieve verhalen online, waar kunnen we deze vinden en wat is nu echt je meest favoriete die hiertussen staat?
Ik ben erg actief op de website Quizlet. Dit is een website waar veel jongeren hun verhalen uploaden, quizzen maken of andermans werk lezen. Mijn verhalen kun je hier vinden.
Ik vind het lastig om één favoriet te kiezen, want ik houd van al mijn verhalen. Het populairste verhaal was in ieder geval Courage, een hobbitfanfictie. Ik heb hier ook een vervolg van geschreven en was hier vorig jaar eigenlijk wel dagelijks mee bezig. Nog steeds lees ik het na op fouten, omdat ik graag een exemplaar in boekvorm op de plank wil hebben staan.
Inmiddels heb ik afscheid van deze personages moeten nemen en nu schrijf ik volop aan een nieuw verhaal, Leviathan, over een godsdienstig meisje dat door haar broer wordt meegenomen naar een piratenschip en het daar tussen alle grofgebekte mannen moet zien vol te houden.

4) Als vrije tijd speel je graag RPG (Role Playing Games). Kan je hier kort iets meer over vertellen voor de mensen die het niet kennen?
Ik doe ongeveer zes jaar aan het schrijven van RPG’s, hoewel wij ze MSV’s (Meespeelverhalen) noemen. We zijn hiermee op Hyves begonnen, waar we gebruik maakten van een forum. Iedereen bedacht een eigen personage en schreef een stukje vanuit dat oogpunt. Een ander gaat daar weer met zijn personage op in en zo creëer je met zijn allen een verhaal! Verschillende locaties zijn de revue gepasseerd: Zweinstein, een Amerikaanse highschool, een Nederlandse kostschool, Midden Aarde, een onbewoond eiland en een jongerencamping – alles is mogelijk!

5) Keuzevraag: getypt of handgeschreven?
Getypt, zonder twijfel! Ik doe alles op mijn laptop en ik vind het ontzettend langzaam gaan als ik het met de hand moet schrijven, wat ik alleen maar doe als ik op vakantie ben en geen laptop bij de hand heb of in het zonnetje in de tuin zit.
Vroeger deed ik alles wel met de hand, maar je moet het uiteindelijk toch overtypen en dat kost ontzettend veel tijd. Dan schrijf ik liever verder!


Meer over Natascha en haar debuutroman Luotisade vind je op de pagina van Uitgeverij Zilverbron of op haar Facebookpagina.

Een gedachte over “Natascha van Limpt

Plaats een reactie